3 טכניקות שימושיות לצילום טוב יותר

בצילום ישנם המון מצבים ומקרים בהם אנו מוצאים עצמנו נאבקים בתנאי הצילום ובמצלמה שלנו בכדי לקבל את התוצאה המושלמת. מקרים בהם התמונה אינה בפוקוס, הגדרות החשיפה פשוט לא מסתדרות לכם ו/או התאורה האחורית חזקה מידי – בכל אלה אנו נדרשים לעשות קצת יותר מללחוץ על כפתור הצילום. לחלק מהמקרים הללו יש פתרונות מהירים ויעילים, חלקם אף נמצאים במצלמה שלכם, פשוטה ככל שהיא תהיה.

נעילת פוקוס (Focal Lock)
לא מעטים הם המקרים בהם המצלמה מחליטה להתפקס דווקא על הרקע או החזית של התמונה ובכך להשאיר את נושא התמונה, לדוגמא אנשים, מחוץ לפוקוס. התוצאה, מיותר לציין, מאכזבת מאוד. מה עושים? לבעית הפוקוס מספר פתרונות החל במפתח הצמצם ועד מנגנוני זיהוי הפנים למיניהם שמטרתם לודא כי המצלמה תמיד תתפקס על פניהם של האנשים המצולמים. יחד עם זאת, הפתרון הפשוט ביותר, אותו כל מצלמה דיגיטלית מאפשרת, הוא נעילת פוקוס.
כיצד משתמשים בטכניקת נעילת הפוקוס?
bullet מקמו את נושא התמונה במרכז הפריים.
bullet לחצו חצי לחיצה על כפתור הצילום.
bullet מבלי לשחרר את חצי הלחיצה, הזיזו את המצלמה בכדי ליצור מחדש את הקומפוזיציה לפי רצונכם.
bullet השלימו את הלחיצה בכדי לצלם.
טכניקת נעילת הפוקוס היא טכניקה שכל צלם מתחיל צריך לדעת ולשלוט בה, שכן היא משמשת פתרון יעיל במקרים רבים בהם קיים חשש כי המצלמה לא תתפקס על נושא התמונה או במקרים בהם אינכם מעוניינים למרכז את נושא התמונה אך רוצים לודא כי אכן המצלמה מפוקסת עליו.

bracketingמסגור אוטומטי (AEB)
אזורים שונים מוארים בדרך שונה, בין אם אזורים באובייקט מסויים ובין אם במרחב, האור והצל אף פעם אינם שווים ולא פעם תמצאו עצמכם מנסים את מזלכם עם הגדרות חשיפה שונים בכדי למצוא את החשיפה הנכונה בידיוק עבור סצינה ספציפית בזמן נתון. כמובן שניתן להעביר למצב ידני ולהתחיל לשחק עם ההגדרות עד מציאת ההגדרות הנכונות, אך מה קורה במידה ואתם מצלמים אובייקט/סצינה בהם התאורה משתנה מרגע לרגע? בידיוק בשביל מקרים כאלה ניתן להשתמש במצב המסגור.
במצלמות ה-DSLR וברוב המצלמות הקומפקטיות כיום, קיים מצב הנקרא מסגור אוטומטי או בשמו באנגלית Automatic Exposure Bracketing. בבחירת מצב זה, המצלמה תאפשר לכם לצלם מינימום 3 תמונות ברציפות, של אותה הקומפוזיציה, בהגדרות חשיפה שונות ומבלי שאתם תצטרכו לשנות את ההגדרות ידנית. חשוב לציין כי על המצלמה להיות ביציבות מקסימלית בעת צילום התמונות שכן תזוזה קלה והקומפוזיציה לא תהיה בידיוק אותו הדבר. התוצאה שתקבלו היא 3 תמונות או יותר בחשיפה שונה, החל מתת-חשיפה, דרך חשיפה אוטומטית בעקבות מדידת המצלמה ועד חשיפת יתר. מצב המסגור, דרך הצילום ועד כמה ניתן להגדירו משתנים ותלויים במצלמה עצמה.
צלמים רבים עושים שימוש במסגור בכדי לצלם תמונות לצורך שילובן לתמונה אחת בטכניקת ה HDRi. לפרטים נוספים לחצו כאן.

fill flashמילוי-פלאש (Fill-Flash)
כפי שצויין לעיל, בסצינה מסויימת תנאי התאורה (האור והצל) יכולים להיות שונים ובכך להקשות על המצלמה למצוא את החשיפה האידיאלית לכל האזורים בסצינה המצולמת. קושי המצלמה הולך וגובר במיוחד כאשר נושא התמונה שלנו נמצא באזור מוצל כשמאחוריו תאורה בהירה. מצב זה נקרא "אור אחורי" וברוב המקרים, התוצאה שתתקבל תהיה בידיוק כמו בתמונה השמאלית משמאל (???) רקע בהיר ונושא התמונה חשוך. הפתרון? פשוט יותר משזה נשמע, פשוט לכפות על המצלמה להשתמש בפלאש, גם אם מדובר באור יום. במידה ומתאפשר לכם ועל פי קרבתכם לנושא המצולם, נסו להפחית את עוצמת הפלאש בכדי להמנע מחשיפת יתר של נושא התמונה.
השימוש בפלאש גם כאשר מדובר באור יום, יאפשר לכם לקבל חשיפה אחידה יותר בין הנושא הנמצא באיזור מוצל יותר לבין הרקע המואר (ראו תמונה ימנית). כמו כן, שימוש בטכניקת המילוי-פלאש יאפשר לכם להאיר צללים חשוכים ואף להסירם, לדוגמא מתחת לעיניים, במידה והפנים מתחת לכובע, בצילום מאקרו וכו'.

לחלקכם פתרונות אלו יכולים להראות פשוטים וברורים מאליהם, אך שלושתם מהווים טכניקות בסיסיות שכל צלם ובטח צלם מתחיל צריך לדעת ולשלוט בהן.
בהצלחה!


2 תגובות למאמר “3 טכניקות שימושיות לצילום טוב יותר”

  1. אורן:

    אתה עושה עבודה מצוינת.

  2. יוסי וונש:

    הסבר ממצה ולעניין שכל מי שמתחיל לצלם חייב לדעת ולהפנים.

טראקבקים

מה דעתך?.




להטמעת תמונה בתגובתך, לחץ כאן. (מידע נוסף)


תקריב
תקריב דף הבית | אודות | יצירת קשר | עדכונים | תנאי שימוש
נושאים טכניקות צילום | כיצד לצלם | מערכת המצלמה | מיקרו סטוק | מצלמות ואביזרים | פוטושופ ועיבוד תמונה | הטיפים שלכם | צילום | קומפוזיציה | תמונות
פרוייקטים מיקרו סטוק | רכישת עדשת DSLR | פרוייקט חשיפה

שותפים: BeatDreams | תחרות צילום | מברשות לפוטושופ | רואה חשבון