מבוא למפתח צמצם – Aperture

עומק שדהאם נגדיר את מפתח הצמצם בצורה הכי פשוטה, הגדרתו תהיה – גודל פתח העדשה בעת הצילום. בעת הלחיצה על כפתור הצילום (shutter release button) נפתח פתח קטן המאפשר לחיישן המצלמה הצצה לסצינה שאותה אנו מעוניינים לצלם. ערך מפתח הצמצם שהגדרנו הוא זה שיקבע את גודל הפתח המדובר. ככל שהפתח יהיה גדול יותר כך גם יותר אור יכנס – וההפך.

ערך מפתח הצמצם מוגדר ומסומן ב f-stops, כגון f/4.5, f/2.8, f/22 וכדומה. מעבר מערך מסויים לבא אחריו או חזרה לזה שלפניו יכפיל או יחלק (בהתאמה) את גודל הפתח שנוצר בעדשה ולכן גם את כמות האור הנכנסת. חשוב לזכור כי גם הזזת מהירות התריס מערך אחד לאחר תגרום להכפלת/חלוקת כמות האור הנכנסת ולכן אם תגדילו את ערך מפתח הצמצם ותקטינו את ערך מהירות התריס באותה כמות (stop) תאפשרו כניסה בידיוק לאותה כמות אור (ההבדל יהיה בזמן החשיפה).

אחד הדברים הגורמים בלבול רב בקרב צלמים מתחילים הוא העובדה כי פתח גדול יווצר ע"י הגדרת ערך מפתח צמצם קטן ופתח קטן יווצר ע"י בחירת ערך צמצם גדול. כך שערך מפתח צמצם f/2.8 יצור פתח גדול יותר ויאפשר כניסת אור רבה יותר מאשר f/22. מבלבל, נכון? הנה תמונה גרפית המראה את ערך מפתח הצמצם והפתח שיווצר:

מפתח צמצם

רואים? ככל שערכו המספרי של מפתח הצמצם גדל, פתח הצמצם דרכו האור נכנס קטן.

מפתח הצמצם ועומק שדה
עומק השדה (Depth Of Field) מבטא את כמות חלקי התמונה אשר יהיו בפוקוס (חדים). עומק שדה רחב/גדול יצור מצב בו רוב התמונה בפוקוס בין אם הסצינה המצולמת קרובה למצלמה (חזית) או רחוקה ממנה (רקע). לעומת זאת, עומק שדה צר/קטן ישאיר בפוקוס אזור מסויים בתמונה בעוד ששאר חלקי התמונה יהיו מחוץ לפוקוס (מטושטשים), בידיוק כמו בתמונת הפרח הנ"ל בה הפרח בפוקוס והרקע הירוק מטושטש (התמונה צולמה עם ערך מפתח צמצם f/6.3).

למפתח הצמצם השפעה גדולה ביותר על עומק השדה. מפתח צמצם גדול (מספר קטן כגון f/2.8) יצר את עומק השדה ולעומת זאת, מפתח צמצם קטן (מספר גדול כגון f/22) ירחיב את עומק השדה.
בכדי להמחיש את האמור, צילמתי שתי תמונות של אותה הסצינה עם ערכי מפתח צמצם שונים (לחצו להגדלה).
מפתח צמצם גדול -> עומק שדה צר מפתח צמצם קטן -> עומק שדה רחב

התמונה מימין צולמה עם ערך מפתח צמצם f/4 שהוא כאמור מפתח צמצם גדול היוצר עומק שדה צר ולכן "הפז של שרק" הוא החד ביותר מבין חלקי התמונה ואילו הסלולרי הקרוב יותר למצלמה מטושטש. בכדי ליצור הבדל, צילמתי שוב את אותה הסצינה והפעם הערך שבחרתי היה f/22 ולכן בתמונה משמאל כל חלקי התמונה נמצאים בפוקוס, שכן ערך מפתח הצמצם שבחרתי (מספר גדול -> מפתח צמצם קטן) יצר עומק שדה רחב.

קטגורית הצילום והצמצם
אם כך, איזה ערך מפתח צמצם מומלץ לצילום? הכל תלוי בקטגורית הצילום ובקומפוזיצה של הסצינה אותה אתם מעוניינים לצלם. ברוב סצינות הנוף (Landscape) מומלץ להשתמש במפתח צמצם קטן (מספר גדול), דבר היבטיח עומק שדה רחב ופוקוס מירבי מהחזית ועד קו האופק שברקע. לעומת זאת, בעת צילום דיוקנאות (Portrait) וצילום מקרו (Macro) נרצה דווקא לבחור במפתח צמצם גדול (מספר קטן) על מנת ליצור עומק שדה צר ובכך להדגיש את האובייקט המצולם בעוד הרקע שמאחוריו ישאר מטושטש ולא יסיט את עיני הצופה מנושא התמונה. שימו לב: ברוב המצלמות קיימים מצבי צילום הממוקמים על חוגת המצבים במצלמה -מצבי פורטרט ומקרו אשר יגדירו עבורכם את ערכי מפתח הצמצם באופן אוטומטי.

שליטה מלאה בתחום הצמצם היא חיונית לצילום איכותי ומגוון וכמו בכל פעם שלומדים משהו חדש, הדרך הטובה ביותר להבינו היא לצאת ולנסות.


12 תגובות למאמר “מבוא למפתח צמצם – Aperture”

  1. ניר:

    יופי של כתבה – תודה.

  2. רם דרובישבסקי:

    וואלה, אחלה מאמר, סוף סוף קיבלתי מאמר כצלם מתחיל שבאמת הסביר לי מה זה מפתח צמצם, הגיע הזמן באמת D:

    אבל לא הבנתי משהו אחד, אם זה עושה את עומק השדה, והטשטוש וכו', מה לעזעזל עושה הפוקוס XD ?

  3. ליאור אילוז:

    רם,
    שמח מאוד שלמדת והפקת מהמאמר 🙂

    לגבי העומק שדה לעומת הפוקוס: עומק שדה מאפשר לך לטשטש או לחדד רובד מסויים בקומפוזיציה, לדוגמא לטשטש את הרקע בלבד ולהשאיר את החזית חדה. כך לדוגמא אם תצלם פורטרט ותרצה למנוע מהרקע להסיח את העיין של הצופה, תצלם עם עומק שדה צר.
    הפוקוס לעומת זאת שולט על חדות הקומפוזיציה כולה ולרוב לא עושים בו שימוש למטרת חוסר חדות, אלא בידיוק ההפך. הפוקוס לרוב נשלט ע"י המצלמה אוטומטית והוא כמובן מבוצע ע"י העדשה. במקרים שונים נרצה לשלוט על הפוקוס ידנית, לדוגמא מול קומפוזיציה עמוסה בפרטים הגורמים למצלמה "להתבלבל" ולהתפקס על האובייקט/האיזור הלא נכון.

  4. רם דרובישבסקי:

    לא כל כך הבנתי, בתכלס שניהם מתמקדים על משהו, ומטשטשים את השאר …
    אז במה המפתח צמצם עוזר לי אם אני יעשה MACRO יצא לי אותו דבר לא ?

  5. ליאור אילוז:

    רם, תחשוב על הפוקוס במצלמה בידיוק כמו הפוקוס בעדשת המשקפיים, לא היית רוצה לראות מטושטש, נכון?
    חשוב על הפוקוס כתחילתו של עומק השדה שבעזרתו אתה קובע איזה עצם יהיה חד ואיזה מטושטש אבל את הטשטוש עצמו אתה מבצע בעזרת מפתח הצמצם וטווח זום העדשה.
    הפוקוס אומר למצלמה על מה להתמקד, מה הכי חשוב לך שיהיה חד בתמונה. עומק השדה קובע עד כמה שאר העצמים יהיו חדים או מטושטשים, ביחס לעצם המצולם.

    מקווה שיותר ברור,
    ליאור.

  6. סלי:

    תודה רבה על המאמר נורא ברור קצר ולעניין ומעניין

  7. ליאור אילוז:

    תודה סלי!

טראקבקים

  1. צילום פרחים | תקריב
  2. כיצד לצלם צלליות (סילואט) | תקריב
  3. שימוש בנקודות מוקד | תקריב
  4. שכפל אותי, שכפל את עצמך | תקריב
  5. צילום ציפורי בר וחצר | תקריב

מה דעתך?.




להטמעת תמונה בתגובתך, לחץ כאן. (מידע נוסף)


תקריב
תקריב דף הבית | אודות | יצירת קשר | עדכונים | תנאי שימוש
נושאים טכניקות צילום | כיצד לצלם | מערכת המצלמה | מיקרו סטוק | מצלמות ואביזרים | פוטושופ ועיבוד תמונה | הטיפים שלכם | צילום | קומפוזיציה | תמונות
פרוייקטים מיקרו סטוק | רכישת עדשת DSLR | פרוייקט חשיפה

שותפים: BeatDreams | תחרות צילום | מברשות לפוטושופ | רואה חשבון