כשהעלים הופכים כתום

הסתיו קרב ובא, ואיתו הצבעים המדהימים של העלים הנושרים, כתום זהוב, אדום ושלל צבעים מיוחדים שלא ניתן ללכוד בעונות אחרות. אז לכבוד עונת הסתיו הקצרה בישראל, כמה טיפים ודגשים שיעזרו לכם ללכוד את צבעי הסתיו בצורה טובה יותר, רובם, איך לא, בתחום התאורה והצבעים.

צאו לצלם בשעות הזהב (Golden Hours) – נכון, אפשר ללכוד את צבעי הסתיו בכל שעה ביום ולכל שעה יש את יתרונותיה, אך צילום כשעה אחרי זריחת השמש ושעה לפני שהיא שוקעת (שעת הזהב) ידגיש את הצבעים המיוחדים גם כך של העלים ויעניק להם גוון זהוב. בנוסף, בשעות אלה מאוד נוח לצלם שכן השמש אינה חזקה וניתן להמנע בקלות מחשיפות יתר במידה והנך מעוניין להשתמש בחשיפות ארוכות.

השמיים מעוננים? מצויין! – הרבה צלמים רואים עננים בשמיים ונשארים ביחד עם המצלמה שלהם בבית. בשעות היום של ימים מעוננים התאורה הטבעית הופכת מושלמת והתמונות מקבלות כמעט באופן אוטומטי גוונים שונים ותחושה חמימה ומזמינה. ערך מוסף: בעונת הסתיו, בעיקר בבקרים, נוכל להתקל גם בערפל, בעיקר בעמקים וביערות – בצילום מומלץ לצלם ממרחק ולא מקרוב (במידה והעדשה מאפשרת) בכדי שהערפל יראה סמיך יותר.


(צולם ע"י Photographed by Inextremo)

חפשו ניגודיות (Contrast) – דרך מצויינת בכדי להדגיש את הצבעים היא לצור ניגודיות בין הצבעים שבקומפוזיציה, לדוגמא: עלי סתיו כתומים/זהובים כשברקע השמיים הכחולים, עלים אדומים כנגד דשא/עצים ירוקים, שלג וכדומה.

צלמו עם הגב אל השמש – דגש זה נובע כמובן מהדגשים הנ"ל בנוגע לתאורה, ובאותה מידה שהמלצתי לצלם בשעות הזהב ובמקרים בהם השמיים מעוננים, כך אני ממליץ לצלם עם הגב לשמש בכדי למנוע מהתמונה להיות מוארת בחלקה ובחלקה מוצלת, כמובן שכמו תמיד, השפעת השמש על הצבעים היא קריטית ולכן, צילום לכיוון השמש יפגע בעומק הצבעים. במידה ומצלמים מקרו, חשוב להקפיד כי הגוף לא יוצר צל על האובייקט.


(צולם ע"י Photographed by libelle)

איזון לבן (White balance) – ה-דגש בצילום בעונת הסתיו. לעיתים, צילום במצב איזון לבן אוטומטי, לא יעניק לתמונה את הצבעים הרצויים ובטח ובטח לא את הגוונים החמים שאנו מעוניינים בהם, לכן נרצה, במידה ואפשר, להשתמש במצב "מעונן" Cloudy מה שיצור כמעט את אותה התחושה כאשר אנו מצלמים בימים בהם השמיים מעוננים, וכאמור, יעמיק את הצבעים בתמונה.

מצב צילום (חשיפה ופתח צמצם) – אני אישית מצלם לרוב במצב Aperture Priority מכיוון שאני רוצה לשלוט על עומק השדה בכדי לקבל כמה שיותר פרטים וחדות בתמונה. מבחינת ערך פתח הצמצם לרוב מומלץ להשתמש במספר יחסית גבוה (בין f/10-f/16) דבר שיגרום למהירות התריס להיות איטית יותר (זמן חשיפה ארוך) ויצריך חצובה. כמו כן, בעקבות זמן החשיפה הארוך כדאי להשתמש, במידת האפשר והצורך, בפיצוי חשיפה בערכים של בין EV -0.3 ל EV -0.7, בכדי למנוע חשיפה יתר ובכך לפגוע בעומק הצבעים.

קומפוזיציה (Composition) – בעונת הסתיו העצמים הכי בולטים הם העצים הצבעוניים והעלים שנשרו מהם, אך צילום של שדרת עצים יפים ברקע (background) לרוב לא יספיק בכדי לצור תמונה מיוחדת, לכן נצטרך לכלול אובייקט מעניין בחזית (foreground). חווה, טרקטורים, שביל המקביל לעצים, גדר טבעית וכדומה הן אופציות שישתלבו עם סגנון הנוף והצבעים המתקבלים בסתיו וניתן לשלב אותן בחזית בכדי להעצים את התמונה הסופית ולהוביל את עיניי הצופה בתוך התמונה.

פילטרים ושונות – ברמה מקצועית יותר, כדאי לשקול שימוש בפילטרים, בין אם פילטר ND להקטנת כמות האור הנכנסת בזמן חשיפה ארוך, פילטרי ניגודיות (Polarizing) בכדי להעמיק את הצבעים וכדומה. מבחינת פורמט התמונה, שימוש ב RAW יאפשר עריכת האיזון הלבן בצורה טובה יותר במחשב ולכן הוא מומלץ.

צילום בעונת הסתיו יכול להוסיף לאוסף התמונות שלכם יחודיות וצבעים מרהיבים, ובמידה והעצים כבר נשרו והסתיו לקראת סיום, אל תוותרו, תמיד אפשר לעבור לצילום מקרו של העלים הצבעוניים.


2 תגובות למאמר “כשהעלים הופכים כתום”

  1. שחר שדרין:

    אחלה כתבה.

  2. ליאור אילוז:

    תודה 🙂

טראקבקים

מה דעתך?.




להטמעת תמונה בתגובתך, לחץ כאן. (מידע נוסף)


תקריב
תקריב דף הבית | אודות | יצירת קשר | עדכונים | תנאי שימוש
נושאים טכניקות צילום | כיצד לצלם | מערכת המצלמה | מיקרו סטוק | מצלמות ואביזרים | פוטושופ ועיבוד תמונה | הטיפים שלכם | צילום | קומפוזיציה | תמונות
פרוייקטים מיקרו סטוק | רכישת עדשת DSLR | פרוייקט חשיפה

שותפים: BeatDreams | תחרות צילום | מברשות לפוטושופ | רואה חשבון