שבירת חוק "המרחב הפעיל"

motogp אחד מחוקי הקומפוזיציה החשובים ביותר בצילום אובייקטים בתנועה הוא חוק ה"מרחב הפעיל" (Active space). עפ"י כלל זה, בעת צילום אובייקט בתנועה עלינו למקם את האובייקט בקומפוזיציה כך שישאר מרחב פתוח אליו הוא יוכל לנוע ובכך ליצור "מרחב פעיל". ברור מאליו כי האובייקט לא באמת ינוע בתמונת הסטילס שצילמנו, אך המרחב הפעיל אותנו השארנו יצור איזון, דרמה ותחושת ציפייה בקרב הצופה בתמונה. התמונה משמאל, לדוגמא, ממחישה את השימוש בחוק המרחב הפעיל ובכך מושכת את עיני הצופה לכיוון אליו נע האופנוע ויוצרת מתח לקראת המשך נסיעתו.

נכון, השארת מרחב פתוח אליו יוכל לנוע האובייקט היא בדרך כלל הדרך הנכונה לצלם אובייקט בתנועה, אך ישנם מקרים בהם דווקא השארת מרחב פתוח מאחורי האובייקט (Dead space) תעבוד טוב יותר.

fast object יצירת תחושה של מהירות
לעיתים נרצה לשבור את חוק "המרחב הפעיל" במטרה לייצר תחושה של מהירות בקרב הצופה. מיקום האובייקט הנע בקצהו של הפריים, כאשר מאחוריו מרחב פתוח, תיצור תחושה כאילו היה האובייקט מהיר מידי בכדי לצלמו ובכך תדגיש את מהירות האובייקט.

דרכו של האובייקט
סיבה נוספת לשבור את חוק "המרחב הפעיל" היא כאשר אתם מעוניינים דווקא להראות את הדרך אותה עבר האובייקט ולא את הדרך אליה הוא הולך. צילום האובייקט עם מרחב פתוח מאחוריו וללא מרחב פתוח לפניו, תאפשר לצופה לראות את הדרך ממנה הגיע האובייקט עד לרגע הצילום.

נקודות עניין בשובל האובייקט
חלק מהאובייקטים יוצרים, בעת תנועתם, שינויים בסביבה בה הם נעו. ענן האבק מאחורי מכונית הראלי, שובל הקצף מאחורי הגולש, ענני האדים על גבי השמיים הכחולים אותם משאיר מטוס הסילון וכדומה – כל אלה יוצרים נקודות עניין בשובל האובייקט אשר מומלץ לשקול להשאירן בקומפוזיציה. במקרים כאלה, כל "האקשן" והעניין שבתמונה נמצאים מאחורי האובייקט ולכן זוהי סיבה טובה בכדי לשבור את חוק "המרחב הפעיל".

surf

4 תגובות למאמר “שבירת חוק "המרחב הפעיל"”

  1. משה:

    הייתי מעוניין לדעת איך ניתן ליצור פריים עם מיקוד על הנושא עצמו ושמירה על רקע מטושטש , ניסיתי זאת במהירויות תריס שונות אבל בכל מצב גם הנושא יצא מטושטש..

  2. ליאור אילוז:

    משה, אתה מדבר על יצירת עומק שדה שקשור בעיקר למפתח הצמצם – הנה מאמר בנושא: http://takriv.com/aperture
    חשוב לציין כי עד כמה הרקע יהיה מטושטש קשור לעדשה ולמפתח הצמצם המקסימלי וכמובן למרחק של האובייקט מהרקע.

    או שלא הבנתי אותך נכון ואתה מתכוון לטכניקת הפאנינג? שעוקבים אחר אובייקט בתנועה והוא נשאר חד והרקע מטושטש?
    הנה מאמר בנושא: http://takriv.com/panning

  3. קובי:

    ליאור שכחת עוד 2 מרכיבים חשובים המשפיעים על עומק השדה:
    1. מרחק של האובייקט מהמצלמה – ככל שהאובייקט קרוב יותר למצלמה כך יתקבל עומק שדה קטן יותר.
    2. Focal Length- ככל שהFocal Length גדול יותר כך מתקבל עומק שדה קטן יותר.

    מה שחשוב במרכיבים הנ"ל הוא שלא צריך מצלמת SLR בכדי לקבל עומק שדה קטן (רקע מטושטש), ניתן לשלוט על מרכיבים אלה באמצעים פשוטים של זום ומרחק מהאובייקט המצולם.

  4. ליאור אילוז:

    קובי,
    תודה על התוספות 🙂

טראקבקים

מה דעתך?.




להטמעת תמונה בתגובתך, לחץ כאן. (מידע נוסף)


תקריב
תקריב דף הבית | אודות | יצירת קשר | עדכונים | תנאי שימוש
נושאים טכניקות צילום | כיצד לצלם | מערכת המצלמה | מיקרו סטוק | מצלמות ואביזרים | פוטושופ ועיבוד תמונה | הטיפים שלכם | צילום | קומפוזיציה | תמונות
פרוייקטים מיקרו סטוק | רכישת עדשת DSLR | פרוייקט חשיפה

שותפים: BeatDreams | תחרות צילום | מברשות לפוטושופ | רואה חשבון