קרוב יותר מקרוב

לרוב, המילה "תקריב" מיוחסת כפירוש למילה "מקרו", הדבר אינו נכון ואף מטעה צלמים רבים.
צילום מקרו (macro) מתרחש כאשר הנושא המצולם נלכד בחיישן המצלמה בגודל אמיתי, או יותר, ביחס של 1:1 לפחות. מכאן אפשר להגיע להגדרה של צילום תקריב (close-up), שהיא כמובן כל צילום מקרוב של אובייקט, לא בגודלו האמיתי.
בשימוש ברוב המצלמות הקומפקטיות לא ניתן להגיע לצילום מקרו מלא, ולמרות שהפילטר לצילומי תקריב (הפרח) נקרא macro mode ברוב המצלמות, התוצאה היא, צילום תקריב.

מצב הצילום (mode): במידה והנכם משתמשים במצלמה קומפקטית, העבירו למצב תקריב (סמל של פרח). בעלי מצלמות D/SLR – למרות המצאותו של מצב תקריב, מומלץ יותר להשתמש במצב ידני מלא (M).

תאורה (lighting): התאורה היא אחד הדגשים החשובים ביותר בצילום ככלל ובצילומי מקרו בפרט. לרוב, בצילום מקרו יש צורך בשימוש בפלאש חיצוני, שכן על פלאש מובנה אין לנו שליטה ידנית ושימוש בו עלול "לשרוף" את התמונה. פתרון לכך הוא שימוש בנייר טישו דק לכיסוי הפלאש על מנת לצמצם את חוזק התאורה. במידה ואכן אין פלאש חיצוני, עדיף לצלם באור יום או להשתמש בתאורה מלאכותית. שימו לב גם למיקומכם בעת הצילום, גופכם חוסם את התאורה ובכך מטיל צל על האובייקט. על האובייקט המצולם לקבל חשיפה שווה של תאורה בכל חלקיו.

קומפוזיציה (composition): יש להקפיד כי בתמונה יש נקודת עניין ספציפית (האובייקט) הנמצאת במיקום "חכם" בתמונה במטרה למשוך את העין של הצופה. כמו כן , מאוד חשוב לשים דגש על הרקע, מומלץ לבחור רקע נקי מקווים או עצמים בולטים ובכך למנוע תחרות בין נושא התמונה לרקע (יפה ככל שהוא יהיה).

זווית צילום (angle): בחירת זווית צילום "נכונה" תעניק לתמונה מראה מיוחד, שונה מסתם עוד תמונת תקריב. נסו לדמיין את האובייקט כאילו היה דוגמן סטטי, זוזו סביבו ונסו למצוא את הזווית בה הוא נראה במיטבו. כמו כן, זווית הצילום משפיעה באופן ישיר על התאורה והקומפוזיציה, לכן צלמו מכמה זוויות שונות .

חצובה (tripod): יציבות בעת צילום מקרו היא הכרחית שכן אנו מצלמים אובייקט מקרוב וכל תזוזה, ולו הקטנה ביותר, עלולה לגרום לטשטוש בפרטים. על מנת למנוע תזוזות מיותרות, מומלץ להשתמש בחצובה. כמובן שבצילום מקרו יש צורך בחצובה נמוכה. בהעדר חצובה, כדאי למצוא עצם אחר ולנסות להשתמש בו לייצוב המצלמה, במידה ואין, נסו לשים לב לנשימה נכונה (צילום עם ריאות מלאות), להחזיק את המצלמה בחוזקה, להמנע מצילום בכריעה, ולהקפיד על השענות על עצמות ולא שרירים (כן, ממש כמו במטווח!).

עומק השדה (aperture): לפני הצילום יש לבדוק עד כמה פתוח/סגור הצמצם. פתח הצמצם משפיע בעיקר על עומק השדה. בצילום מקרו עלינו להקטין את פתח הצמצם (ע"י בחירת מספר גדול) ובכך נמקד את הפוקוס על האובייקט העיקרי אותו אנו מעוניינים לצלם. יש לשים לב כי ברגע הקטנת פתח הצמצם, פחות תאורה נכנסת ולכן חשוב להקפיד שוב על נושא התאורה (ניתן להגדיל את הרגישות – ISO – אך רק כברירה אחרונה).

פוקוס (AF, MF): במשפט אחד – אם יש לכם אפשרות להגדיר פוקוס ידני (MF), תעשו את זה. בפוקוס אוטומטי קשה להתמקד על אובייקטים קטנים ולרוב הפוקוס האוטומטי יתפזר ויתמקד על עצמים גדולים יותר הנמצאים בקומפוזיציה. במידה ואין אפשרות ל MF, צלמו כמה תמונות בתקווה שלפחות אחת מהן תתמקד על האובייקט.

צילום עצמי (timer): כעת, הכל מוכן ונשאר רק ללחוץ על כפתור הצילום. לחיצה על כפתור הצילום תגרום, בהכרח, לתזוזה של המצלמה ותשפיע על כל הדגשים הנ"ל ובעיקר על הפוקוס, לכן, כדאי להשתמש בפונקציית הצילום העצמי. במצלמות מתקדמות יותר, ניתן לחבר כבל השולט על הכפתור ובכך לצמצם לחלוטין תנודות בעת הצילום.

צלם את התמונה (take the shot): לאחר הצילום, כדאי להכנס ולבחון את התמונה, בעודה במצלמה, ע"י הגדלתה לגודל מקסימלי וביצוע סריקה על כל חלקיה. כך, נוכל לגלות האם החלקים שרצינו יצאו ממוקדים, ובמידה ולא, נוכל לנסות ולצלם מחדש את התמונה.

בעלי מצלמות D/SLR: במידה ואין ברשותכם עדשת מקרו, ניתן להשתמש בעדשה רגילה (אפילו בעדשת ה KIT) לצילום מקרו איכותי. מבריגים את העדשה החוצה מהמצלמה ומצמידים אותה, הפוכה, לפתח החיישן. חשוב לשים לב כי על הצמצם להיות פתוח לחלוטין בשימוש בשיטה זאת (בניגוד לאמור בסעיף 6).


8 תגובות למאמר “קרוב יותר מקרוב”

  1. ILIA:

    אהבתי את הכתיבה, אינפורמטיבית ולא משעממת!
    מצפה לפוסטים נוספים רבים.
    עלה והצלח!

  2. ליאור אילוז:

    תודה רבה על העידוד 🙂 שמח שזה מוסיף לך!

  3. עירא:

    הרשה לי לכחכך בגרוני ולא להסכים איתך נמרצות.

    א. להפוך עצמית זה טריק יפה אבל עדיין כדאי לעבוד עם צמצם סגור ופלש חזק. לצערנו ממילא הצמצם ישאר ברוב המקרים על המצב הפתוח ביותר אלא אם מדובר בעצמית מאוד ישנה של ניקון או דומה שאפשר לסגור בה ידנית את הצמצם

    ב. DSLR עם טבעות הרחקה ועצמיות מקרו יעודיות אפשר בהחלט להגיע ל1:1, או אם אתה מדבר על פריים דיגיטלי כאילו היה פריים 35ממ מלא, אתה אפילו תקבל 1.6:1, ולא נזכיר אפילו את קנון 65ממ המשוגעת שמגיעה עד 5:1, או על דיגי 8:1. זה כבר מיקרוסקופ.

    ג. לא דיברת בכלל על מבזק, זה כמעט חובה במקרו אמיתי…

    ד. יש לי אתר כתבות על ציוד ושיטות צילום שבנוי כויקי פתוח, אתה מוזמן לצרף לשם חומר ולהצליב אותו עם עוד מאמרים אם מתאים לך להפיץ תחת רשיון פתוח… http://cliki.site.co.il

  4. ליאור אילוז:

    א. זה רק טיפ שמישהו סיפר לי עליו , לא משהו שאני עושה או ממליץ.
    ב. אתה לא סותר אותי אתה רק מחזק את מה שאני אומר… צריך D/SLR בשביל לצלם מקרו ככה שמצלמה דיגיטלית אכן לא מסוגלת לצלם מקרו, כפי שאמרתי דרך אגב, אלא רק צילום תקריב.
    ג. דיברתי על מבזק, תחת תאורה.
    ד. לא, אבל תודה על ההצעה 😉

    ה. תשתדל לקרוא את הטקסט לפני שאתה מגיב בכזאת נמרצות.

  5. עירא:

    בקריאה חוזרת, מבלבל שאתה מבדיל בין DSLR ל"מצלמה דיגיטלית". אני קורא להן קומפקטיות.

    ואגב, אם מדקדקים, צילום תקריב לא בהכרח מציין קירבה פיסית לנושא, אלא יותר את העובדה שהפריים "סוגר על הנושא", למשל פורטרט של פנים בלבד ב200+ מ"מ.

  6. ליאור אילוז:

    מקבל את הדברים שלך, תודה על כך שהוספת מידע!

  7. יוסי:

    כתיבה מעולה ומועילה!! המשך כך!
    אני לא כל-כך צלם מומחה אבל יש לי תמונה שצילמתי במאקרו שניראית לי יפה…
    http://www.flickr.com/photos/yossinivin/2206824814/
    התמונה צולמה בCanon s5.

  8. ליאור אילוז:

    יוסי, תודה רבה !

    לגבי התמונה… תמונה לא רעה אך היות והיא תמונת מקרו חשוב מאוד להקפיד על המיקוד והחדות., מה שעשית דווקא יותר טוב בתמונה של הקישוא והגזר :).
    אשמח לראות עוד תוצאות והצלחות!

טראקבקים

מה דעתך?.




להטמעת תמונה בתגובתך, לחץ כאן. (מידע נוסף)


תקריב
תקריב דף הבית | אודות | יצירת קשר | עדכונים | תנאי שימוש
נושאים טכניקות צילום | כיצד לצלם | מערכת המצלמה | מיקרו סטוק | מצלמות ואביזרים | פוטושופ ועיבוד תמונה | הטיפים שלכם | צילום | קומפוזיציה | תמונות
פרוייקטים מיקרו סטוק | רכישת עדשת DSLR | פרוייקט חשיפה

שותפים: BeatDreams | תחרות צילום | מברשות לפוטושופ | רואה חשבון