מתי נשקול להשתמש במיקוד ידני?

לא הרבה צלמים, מתחילים ומתקדמים, משתמשים במיקוד הידני, למען האמת, חלקם אף לא מודעים לקיומו, אבל הוא נמצא שם, ואם הוא שם סביר להניח שיש לו שימוש. המיקוד הידני (MF), בניגוד לאוטומטי (AF) מעניק לכם שליטה מלאה על האזור/האובייקט עליו תתמקד המצלמה ומונע מקרים בהם המצלמה "מתבלבלת" וננעלת על עצם שממוקם קרוב לאובייקט אותו רציתם לצלם כנושא התמונה.
עם זאת, חשוב מאוד לציין, כי השימוש במיקוד הידני אינו פשוט כלל והוא מצריך אימונים רבים.

מהם המקרים בהם שימוש במיקוד ידני יעניק לנו תוצאות טובות יותר?
צילום מבעד לחלון/גדר – מידי פעם נרצה לצלם אובייקט הנמצא מאחורי זכוכית או גדר כלשהי, לדוגמא: צילום במוזיאון, גן חיות, חלון הרכב וכדומה. במקרים כאלה, שימוש במיקוד אוטומטי יכול לצור מצב בו המצלמה תתמקד על האובייקט הקרוב ביותר אליה, הזכוכית או הגדר, ותשאיר את האובייקט אותו רצינו לצלם, מטושטש. בכדי למנוע מצב כזה, נעדיף להשתמש במיקוד הידני ולמקד את העדשה על האזור אותו אנו מעוניינים לצלם.

תאורה חלשה/עמומה – אם יצא לכם לצלם בעזרת מיקוד אוטומטי בתנאי תאורה חלשה, הנכם ודאי מכירים את מאבקי המצלמה לחפש ולהתמקד על אובייקט מסויים אותו היא מזהה (בערך כמו לנסות לצלם כאשר כיסוי העדשה מורכב). כמובן שבמקרים אלה, מומלץ להשתמש במיקוד הידני מה שיעניק צילום מהיר יותר וחד יותר.

צילומי מקרו/תקריב – צילומי אובייקטים מקרוב מקטינים את עומק השדה ומאלצים אותנו להיות מדוייקים ביותר. לכל תזוזה, ולו הקטנה ביותר, מהמקום אותו רצינו להגדיר כמרכז המיקוד, השפעה משמעותית על תוצאות הצילום שלנו. לכן, שימוש במיקוד הידני יאפשר לנו לבחור בידיוק את הנקודה המרכזית ויעניק לנו תוצאות טובות יותר.

צילום דיוקנאות/פורטרייט – לרוב, כשנצלם אנשים, נרצה להעניק לעיניים שלהם חדות מושלמת. במידה ונשתמש במיקוד אוטומטי, לא תהיה לנו ברירה אלא לכוון לעיניים של האדם אותו אנו מצלמים מה שיאלץ אותנו לחתוך את התמונה. שימוש במיקוד הידני יאפשר לנו ללכוד את התמונה שרצינו ולשמור על החלקים שאנו מעוניינים חדים ובולטים.

צילום עצמים בתנועה – בניגוד אלינו, המצלמה מתקשה לעקוב במהירות אחרי אובייקט בתנועה (ציפור, מכונית וכדומה). לשם כך קיימת בדרך כלל אפשרות המיקוד המתמשך (AI Servo/Continuous AF) המאפשרת למצלמה להמשיך ולהנעל על האובייקט כל עוד לחצן הצילום לחוץ עד חציו. בחלק מהמצלמות מהירות מיקוד המצלמה בשימוש במיקוד המתמשך איננו מספק ולא נותרת ברירה אלא לעבור ולהשתמש במיקוד הידני. אז, נצטרך למקד את העדשה מראש על הנקודה בה נרצה ללכוד את האובייקט ולכן זה הוא סוג הצילום המצריך את התרגול הרב ביותר.

כאמור, הצילום במצב מיקוד ידני מצריך תרגול והתנסות רבה ככל האפשר, אך תוצאות השימוש בו לרוב טובות יותר ויעניקו סיפוק רב לכם כצלמים. מומלץ להתנסות "על יבש" ככל האפשר לפני השימוש.


4 תגובות למאמר “מתי נשקול להשתמש במיקוד ידני?”

  1. דוד:

    נעילת פוקוס תבצע בדיוק את הפעולה שתארת בפורטרט, רק עם פחות כאב ראש, חצי לחיצה, נעילת פוקוס והוזזת המצלמה לקומפוזיציה הרצויה.

    יש לזכור שהשימוש בימינו בפוקוס ידני הוא גובל בבלתי אפשרי מכיוון שמפאת הטמעת הפוקוס האוטומטי ובשאיפה למהירות מקסימלית של יצירת פוקוס אוטומטי, התפשרו באופן גס ובוטה באפשרות לבצע פוקוס עדין, כל תזוזה של אלפית מילמטר משנה בעדשות מודרניות את הפוקוס ברמה של סנטימטר בעדשות ישנות ללא פוקוס אוטומטי.

    לכן רצוי לא להשתמש בפוקוס ידני, אלא אם כן המקרים מחייבים.

    אם אתם באמת רוצים להתנסות עם פוקוס ידני, רכשו עדשה ללא מנגנון פוקוס אוטומטי וראו הפלא ופלא, פתאום זה יותר קל.

    גם יש לזכור שפעם בVIEWFINDER היה ניתן למצוא הרבה פעמים סימון שידגים לנו מה מצב הפוקוס שלנו (עיגול חתוך לחצאים עם צבעים מנוגדים)
    היום גם זה לא נמצא במצלמות מודרניות ולכן הצלם חייב להיות ממש מדויק, (או לירות עשרות שוטים וכל פעם לעשות זום על התוצאה ולבדוק חדות האובייקט)

    מיותר לנסות דברים כאלו עם מצלמות פילים.

    פארש.

  2. ליאור אילוז:

    אין סיבה להשתמש בנעילת הפוקוס ולקמפז את הסצינה מחדש (תו"כ לחיצה) שכן הדבר יצור התעסקות נוספת בערך הצמצם מה שאינו דבר פשוט לחסרי הניסיון.
    מעבר לעובדה שפוקוס ידני משמש צלמים רבים במקרים שונים ומעניק לצלם המקצועי שליטה מלאה בתוצאת התמונה, הפוקוס הידני הוא בטח ובטח איננו "בלתי אפשרי" ופשוט דורש ניסיונות כפי שצייני בסוף המאמר.
    כמובן שישנם אביזרים ייעודיים לכך וכמובן שהנך צודק להתאמתם לכך אך מטרת האתר היא לא לדון באפשרויות רבות המגיעות עם אביזרים שעלותם הכספית לא תועלתית לצלמים מתחילים ואף מתקדמים.
    בכל מקרה, המאמר אינו בגדר עובדה אלא דעה בלבד ועל כן, דרך העבודה המומלצת ביותר היא כמובן הדרך בה אתה מנוסה וזאת שמעניקה לך את התוצאות הטובות ביותר.

טראקבקים

  1. צילום ציפורי בר וחצר | תקריב
  2. מצלמת CANON 7200 – - שימי עיני - צלםשימי עיני – צלם

מה דעתך?.




להטמעת תמונה בתגובתך, לחץ כאן. (מידע נוסף)


תקריב
תקריב דף הבית | אודות | יצירת קשר | עדכונים | תנאי שימוש
נושאים טכניקות צילום | כיצד לצלם | מערכת המצלמה | מיקרו סטוק | מצלמות ואביזרים | פוטושופ ועיבוד תמונה | הטיפים שלכם | צילום | קומפוזיציה | תמונות
פרוייקטים מיקרו סטוק | רכישת עדשת DSLR | פרוייקט חשיפה

שותפים: BeatDreams | תחרות צילום | מברשות לפוטושופ | רואה חשבון