מעקב צמוד – טכניקת הפאנינג

פאנינג (Panning) – טכניקת צילום המעבירה את תחושת התנועה אל התמונה הסטטית ע"י "מריחת" (Blurring, טשטוש) הרקע והשארת האובייקט המצולם חד יחסית, או בקצרה – צילום אובייקט בתנועה. ביצוע הטכניקה אינו פשוט כלל ודורש אימון רב, אך ברגע שנצליח (או שיהיה לנו מזל) התוצאות יכולות לצאת מדהימות.


(ציפור במעוף – צולם ע"י Photographed by KevLewis)

כמו שאני תמיד אומר, עם ההגדרה לא הולכים לצלם, לכן נעבור לכמה דגשים לפני הצילום.
מצב הצילום – מכיוון שצילום אובייקט נע היא טכניקה קשה גם ככה, מומלץ להשתמש במצב ה Tv (או S במצלמות מסויימות) המעניק עדיפות למהירות התריס ומגדיר באופן אוטומטי את מפתח הצמצם (Aperture).
מהירות תריס (shutter speed) – מהירות התריס משפיעה ומושפעת מגורמים שונים, כגון: כמות האור, ערך הרגישות (ISO) ואפילו ערך המיקוד (מיקוד רחוק מצריך יציבות יתרה!), לכן, בבואנו לבחור מהירות תריס יש להתחשב בגורמים אלו ולהתחיל עם מהירות יחסית נמוכה, 1/30, ולהתנסות מעט. בהתאם למהירות האובייקט ולגורמים הנ"ל, נשנה את מהירות התריס, לרוב בין 1/60 לבין 1/8.

מיקוד אוטומטי (AF) – במידה ולמצלמה שלכם ישנה אופצית מיקוד מתמשך (AI Servo/Continuous AF) אל תהססו להשתמש בה, אופציה זו תקל עליכם מאוד. באם אין לכם אפשרות למיקוד מתמשך, יהיה עליכם להשתמש במיקוד ידני ולמקד מראש את הנקודה בה אתם מתכוונים לצלם את התמונה, מכיוון שתנועת האובייקט תהיה מהירה מידי עבור המיקוד האוטומטי (Single AF).
מיקום – אחד הדגשים החשובים בצילום אובייקט בתנועה. המיקום מתחלק ל 2 דגשים. האחד הוא השפעת המיקום על הקומפוזיציה – יש להתמקם במקום בו לא יהיו הפרעות (אנשים, עצים וכו' ) שיכנסו לתמונה. כמו כן יש לשים לב לרקע הנמצא במקום בו אתם מתכוונים לצלם, כאמור, הרקע "ימרח" ועל כן החשיבות היא על הצבעים של הרקע, חשוב לא לצלם במקום בו הצבעים ימשכו את העין מהאובייקט, שהוא הנושא של התמונה.
הדגש השני במיקום הוא המיקום אל מול האובייקט – התוצאות הטובות ביותר מושגות כאשר אנו עומדים במקביל לדרך בה האובייקט יעבור, מיקום נכון יעזור רבות בתחום המיקוד.

אוקיי!! האובייקט מתקרב, מה עושים?!? (הצילום עצמו)
הכי חשוב לא להלחץ, ברגע שהאובייקט מתקרב, החלו לעקוב אחריו בתנועה עדינה וחלקה, בעודכם שומרים עליו במרכז העינית.
ברגע שהוא מגיע לנקודה בה אתם מעוניינים לצלם, לחצו על כפתור הצילום בעדינות רבה (בכדי למנוע תזוזות) והמשיכו לעקוב אחר האובייקט אפילו קצת אחרי ששמעתם את סיום הצילום, פעולה התבטיח כי הרקע "ימרח" מתחילת הצילום ועד סופו.
בעלי מצלמות ישנות ו/או דיגיטליות קומפקטיות – לחלק מהמצלמות יש זמן השהייה מרגע הלחיצה לצילום ועד הרגע בו המצלמה מתחילה לצלם. במידה ואכן במצלמה שלכם קיים זמן ההשהייה, יהיה עליכם ללמוד מה הוא הזמן ולצפות מראש מתי יהיה עליכם ללחוץ על לחצן הצילום. בנוסף, עליכם להמשיך ולעקוב אחר האובייקט גם לאחר סיום הצילום במשך כמה שניות נוספות.
אביזרים – ניתן להשתמש ב 2 אביזרים שיקלו עלינו את הצילום, אך אין חובה – ניתן להגיע לצילום פאנינג איכותי גם בלעדיהם.
פילטרND – לרוב במצלמות רפלקס (DSLR), מטרתו להקטין את כמות האור הנכנסת עקב אורך הזמן בו התריס פתוח.
חצובה – כמובן, כמו בכל צילום, חצובה תקל עלינו את היציבות. חשוב כי לחצובה תהיה אופצית הנעה בהתאם לתנועת האובייקט.


(מכונית בתנועה – צולם ע"י Photographed by MarcoFiorentini)

נשמע פשוט? ממש לא. טכניקת הפאנינג מצריכה אימון רב ובעיקר סבלנות. במידה וזו הפעם הראשונה בה אתם מתכוונים להתנסות בצילום אובייקט בתנועה, מומלץ להגיע בגישה של למידה והתנסות שכן הטכניקה יכולה להיות מהנה אך מתסכלת. ניתן לתרגל את הטכניקה בכל מקום בו יש אובייקטים נעים (מכוניות, אנשים, בע"ח וכו' ) אך מומלץ להתחיל עם אובייקטים צפויים מראש, כגון מכוניות (בע"ח לדוגמא יכולים לשנות את מסלולם כל רגע). תמיד זכרו כי כמעט ולא ניתן להגיע למצב בו האובייקט המצולם יהיה חד לחלוטין וכי מטרת הטכניקה היא להשיג חדות יחסית לעומת הרקע "המרוח". מעבר לכך, "מריחה" של חלקים מהאובייקט המצולם יכולים להוסיף לתחושת התנועה בתמונה הסטטית ועל כן, מילת המפתח היא: התנסות. אשמח לראות תוצאות של תמונות שצולמו על ידכם.
בהצלחה!

* פרסום 2 התמונות מאושר ע"י הצלמים המקוריים בכתב.


7 תגובות למאמר “מעקב צמוד – טכניקת הפאנינג”

  1. nameless:

    תודה(מאוד עוזר שאתה משלב את המושגים עם הפירוש בתוך הטקסט,זה מעולה! 🙂 )

    עכשיו.אם למשל אני מצלץ אוביקט בתנועה מלעמלה,בדומה לצילומי המוכניות המפורסמות בלילה, יש צורך בדרך צילום אחרת אול להידבק למדריך (המעולה) הזה?

  2. liorry:

    שמח שאהבת 🙂
    צילום מלמעלה למטה זה בידיוק כמו מימינה שמאלה ולהפך… לכן אתה יכול להשתמש באותם עקרונות שבמדריך הזה, פשוט עקוב אחר האובייקט מלמעלה למטה עד רגע הצילום (וקצת אחרי 🙂 )

  3. liorry:

    אהה עכשיו הבנתי מה אתה מתכוון, צילום מנגיד, גשר, של כביש מכוניות? כמו התמונה בפוסט של "תן למצלמה ללכת במקומך"? – זה לא פאנינג זה רק חשיפה ארוכה… – פשוט מקם את המצלמה על חצובה או מקום יציב, השתמש במהירות תריס נמוכה (ארוכה) וצלם, המכוניות יעלמו והאורות שלהם ימרחו.

  4. nameless:

    כן.מהגובה,למשל הגג הבניין שלי. (לדומגה: התמונה שהייתה לפני שנים רבות במהדרות "מבט" בערוץ הראשון). כל הזמן חשבתי שעושים את הצילום הזה מדובר בפאנינג. תודה מאוד.

  5. liorry:

    😉 אם יש לך שאלות או נושאים שהיית רוצה שאכתוב עליהם אל תהסס..

טראקבקים

  1. טכניקת ה - Slow Sync Flash | תקריב
  2. מבוא למהירות תריס - Shutter | תקריב

מה דעתך?.




להטמעת תמונה בתגובתך, לחץ כאן. (מידע נוסף)


תקריב
תקריב דף הבית | אודות | יצירת קשר | עדכונים | תנאי שימוש
נושאים טכניקות צילום | כיצד לצלם | מערכת המצלמה | מיקרו סטוק | מצלמות ואביזרים | פוטושופ ועיבוד תמונה | הטיפים שלכם | צילום | קומפוזיציה | תמונות
פרוייקטים מיקרו סטוק | רכישת עדשת DSLR | פרוייקט חשיפה

שותפים: BeatDreams | תחרות צילום | מברשות לפוטושופ | רואה חשבון