מבוא למהירות תריס – Shutter

רכבת - מהירות תריס נמוכהבהגדרה הבסיסית ביותר, מהירות התריס היא כמות הזמן בה התריס פתוח. בצילום דיגיטלי, הזמן בו התריס פתוח הוא הזמן בו החיישן "רואה" את הסצינה אותה אנו מעוניינים לצלם. מהירות התריס נמדדת בחלקיקי שניות (1/X) ובשניות מלאות (X) כאשר ככל שהמספר במכנה גדול יותר, כך מהירות התריס גבוהה יותר, לדוגמא: 1/1000 יעניק מהירות תריס גבוהה בהרבה מאשר 1/30. מעבר בין ערך מסויים של מהירות התריס לערך הבא/הקודם יכפיל או יחלק (בהתאמה) את מהירות התריס החדשה כך שמהירויות התריס המתאפשרות לנו במצלמה יהיו 1/500, 1/250, 1/125, 1/60, 1/30, 1/15 וכדומה.

ברוב המקרים, מהירות התריס שנעדיף להשתמש בה תהיה 1/60 ומעלה, שכן צילום במהירות תריס הנמוכה מ 1/60 יהיה קשה לביצוע עקב רעידות המצלמה בזמן שהתריס פתוח, מה שיגרור אחריו טשטוש בתמונה הסופית. במידה וכן נרצה לעשות שימוש במהירות תריס נמוכה, יהיה עלינו לייצב את המצלמה בזמן שהתריס פתוח ע"י חצובה ו/או מייצב תמונה (בחלק מהמצלמות החדשות).
כאמור, מהירות התריס נמדדת בחלקיקי שניות או בשניות מלאות. מהירויות תריס הנמדדות בשניות מלאות משומשות בעיקר תחת תנאי תאורה קשים, כשמנסים ללכוד תנועה (מים, לדוגמא) ו/או כשמעוניינים באפקט מיוחד (אפקט הזום). כיצד נראה זאת במצלמה? את חלקיקי השניות בדרך כלל מציגים כמספר רגיל (15, 30, 6, 125 וכו'), את השניות המלאות, לרוב גם מציגים כמספרים רגילים אך ההבדל הוא בתוספת הגרשיים, לדוגמא: "1, "3, "10, "15, "30 וכדומה.
ברוב המצלמות כיום קיים מצב נוסף שאינו מוצג כמספר אלא באות B או במילה Bulb. מצב זה מאפשר את השארת התריס פתוח ככל שתחפצו, כל עוד הנכם לוחצים על כפתור הצילום. לרוב, בכדי להפיק ממצב זה את המיטב, מומלץ להשתמש בכבל שחרור המאפשר את שחרור התריס (לחיצה על כפתור הצילום) מרחוק וללא צורך בלחיצה מתמדת. בכל זאת, לחיצה רצופה במשך 20 דקות אינה דבר נעים.

במה נתחשב בבואנו לבחור מהירות תריס?
bullet אובייקט/סצינה בתנועה – בראש ובראשונה עלינו לבחור האם אנו מעוניינים בלכידת התנועה או שמא ברצוננו להקפיא אותה. כמובן שמהירות התריס משתנה בהתאם. מהירות תריס נמוכה בכדי ללכוד תנועה ומהירות תריס גבוהה בכדי להקפיא את התנועה. (עוד בנושא התנועה בהמשך).
bullet אורך המוקד – מאפיין נוסף שיש לשקול בבואנו לבחור את מהירות התריס הוא אורך המוקד של העדשה. אורך מוקד ארוך יותר ידגיש את רעידות המצלמה בתמונה ויצור טשטוש ולכן יהיה עדיף להשתמש במהירות תריס גבוהה. קיימת שיטה טובה בכדי להקל עלינו את הבחירה הנכונה לעדשות שלנו: בחירת מהירות התריס כאשר המספר במכנה גדול יותר מאורך המוקד של העדשה שלנו, לדוגמא: במידה ואתם משתמשים בעדשת 50מ"מ, מהירות התריס המומלצת תהיה 1/60. במידה והנכם משתמשים בעדשת 200מ"מ, מהירות התריס המומלצת תהיה 1/250.
bullet משולש החשיפה (צמצם, ISO, תריס) – לא ניתן וגם לא מומלץ להתעלם משאר גורמי החשיפה כשאר בוחרים מהירות תריס. ברגע שבחרתם מהירות תריס מסויימת, קרוב לודאי שיהיה עליכם לשנות גם את ערכי הצמצם ו/או ה ISO. לדוגמא: במידה ועברתם ממהירות תריס של 1/125 לתחנה הבאה (1/250) יצרתם מצב בו אתם מאפשרים לחצי מכמות האור להכנס למצלמה. בכדי לפצות על כך, יהיה עליכם להגדיל את מפתח הצמצם תחנה אחת ו/או להשתמש במהירות ISO גבוהה יותר (מ 100 ל 400 לדוגמא).

לכידת התנועהמהירות התריס ותנועה
אחד מהשימושים העיקריים של מהירות התריס הוא לכידת או הקפאת תנועת האובייקט/הסצינה. בפינינו עומדות 3 אפשרויות שונות:
bullet פאנינג – ביצוע מעקב אחר אובייקט מסויים בעת תנועה. נבחר מהירות תריס נמוכה ותוך כדי לחיצה על כפתור הצילום, נבצע מעקב אחר האובייקט הנע. התוצאה? האובייקט ישאר חד בעוד הרקע יטושטש, מה שיעניק לנו את תחושת התנועה. לחץ כאן לקריאת המאמר בנושא הפאנינג.
bullet טשטוש האובייקט – במידה והאובייקט המצולם בתנועה נוכל להמחיש תנועה זו גם ע"י פעולה הפוכה מהפאנינג. נבחר מהירות תריס נמוכה אך הפעם, נתמקד על האובייקט בנקודה מסויימת ללא תזוזה מצידנו. התוצאה? האובייקט יטושטש ויעניק תחושה של תנועה בעוד הרקע ישאר חד (לדוגמא, צילום מפלים). באפשרות זאת משתמשים צלמים רבים גם בכדי להסיר אובייקטים נעים מהסצינה, לדוגמא: צילום ארכיטקטורה – ביצוע מיקוד על הביניין המצולם בעזרת חשיפה ארוכה (מהירות תריס נמוכה) תטשטש את האנשים, מכוניות העוברים במקום ותמנע את משיכת עין הצופה אליהם.
מירוץ מכוניות bullet הקפאת התנועה – בחירת מהירות תריס המהירה יותר מתנועת האובייקט למטרת הקפאת תנועתו. במקרים מסויימים, כגון מירוצי מכוניות, משחקי ספורט וכדומה נרצה דווקא להקפיא את האובייקט הנע בכדי לצלם אותו. נבצע זאת ע"י בחירת מהירות תריס גבוהה יותר מתנועת האובייקט עצמו. התוצאה? גם האובייקט וגם הרקע יהיו חדים.

אפקטים מיוחדים
bullet שימוש בפלאש במהירות תריס נמוכה – הקפאת תנועת האובייקט בעזרת הפלאש בעוד מהירות התריס הנמוכה מאפשרת המשך לכידת התנועה של האובייקט ו/או הרקע.
bullet אפקט הזום – הזזת העדשה למיקוד אחר בזמן צילום במהירות תריס נמוכה. מתאפשר במצלמות DSLR בלבד. (עוד על האפקטים במאמרים עתידיים).

התריס ומהירותו מאפשרים לנו לגוון את התמונות שלנו ולקבל תוצאות שונות בכל פעם שנשתמש בהגדרות שונות. זכרו את משולש החשיפה הכולל את התריס, הצמצם וה ISO. שימוש נכון בשלושתם יעניק לכם שליטה מלאה על עולם הצילום ותוצאות מרהיבות. בהצלחה!


3 תגובות למאמר “מבוא למהירות תריס – Shutter”

טראקבקים

  1. שכפל אותי, שכפל את עצמך | תקריב
  2. כיצד לצלם צלליות (סילואט) | תקריב
  3. חצובה, כבר קניתם? | תקריב

מה דעתך?.




להטמעת תמונה בתגובתך, לחץ כאן. (מידע נוסף)


תקריב
תקריב דף הבית | אודות | יצירת קשר | עדכונים | תנאי שימוש
נושאים טכניקות צילום | כיצד לצלם | מערכת המצלמה | מיקרו סטוק | מצלמות ואביזרים | פוטושופ ועיבוד תמונה | הטיפים שלכם | צילום | קומפוזיציה | תמונות
פרוייקטים מיקרו סטוק | רכישת עדשת DSLR | פרוייקט חשיפה

שותפים: BeatDreams | תחרות צילום | מברשות לפוטושופ | רואה חשבון