כיצד לצלם צלליות (סילואט)

צלמים וצופים רבים הרואים תמונת צלליות בפעם הראשונה תוהים לעצמם כיצד תמונה זאת צולמה, זאת בגלל שתמונות מסוג זה מושכת את עיני הצופה ומייצרת מסתורין ורגש בקרב הצופה.
בצילום, צללית מוגדרת כמתאר המופיע בגוון כהה (לעיתים שחור) על רקע מואר ובהיר, מה שגורם לאובייקט המצולם (המתאר במקרה זה) להופיע כדו-מימדי, חסר פרטים בעודו מתבלט על פני הרקע הבהיר. את ההצללה בתמונה ניתן לייצר בעזרת כל מקור אור בהיר, אך התוצאות הטובות ביותר מקורן באור השמש בעת הזריחה ו/או השקיעה, ובשפה המקצועית – שעות הזהב. הסיבה לכך טמונה בעובדה כי בשני המקרים, אור שמש חזק מאוד וחוסר באור, הצללית לא תקבל את הגוון הכהה המצופה.
וכיצד עושים זאת? בכלליות, כל מה שעלינו לבצע הוא להציג את האובייקט אותו אנו מעוניינים להצליל אל מול הרקע הבהיר "ולהכריח" את המצלמה למדוד את החשיפה על בסיס הרקע הבהיר ולא על האובייקט. פשוט לא? לא! ולכן, הנה כמה דגשים אליהם מומלץ לשים לב בבואכם לצלם תמונת צלליות.

תאורה נכונה
תאורה היא המפתח לכל קטגוריות הצילום ככלל ובצילום צלליות כפרט, אך בניגוד לשאר קטגוריות הצילום, בצילום צלליות יהיה עליכם למדוד את האור דווקא מהרקע ולא מהאובייקט הנמצא בחזית, מה שבמילים אחרות אומר להאיר את גב האובייקט המצולם ולא את הפרונט. הדרך הטובה ביותר להשגת התאורה המושלמת לכך, כאמור, היא הצבת האובייקט כשמאחוריו אור בהיר, בעוד שהזמנים המומלצים לכך הם שעות הזריחה והשקיעה.

בחירת האובייקט (נושא התמונה)
כמובן שניתן לצלם כל אובייקט כצללית, אך חלק מהאובייקטים יעניקו לצופים בתמונה תחושה חזקה יותר. בדרך כלל, אנו עושים שימוש בעיקר בצבעים, התבניות ומאפיינים רבים ומגוונים הנמצאים על האובייקט בכדי למשוך את עיני הצופה לנושא התמונה. אין זה המקרה כשמדובר בצילום צלליות. ברגע בו בחרנו לצלם את האובייקט כצללית בעצם גם הפכנו אותו לעצם דו-מימדי חסר פרטים, לכן יהיה עלינו לבחור אובייקט שצורתו ברורה ומעניינת גם בצורתו הדו-מימדית והחשוכה.
כמו כן, במידה ואתם מנסים להצליל כמה אובייקטים שונים, הקפידו לשמור עליהם מופרדים אחד מהשני בכדי למנוע התמזגות שתצור צורה מוצללת שאינה ברורה לעין.

כבו את הפלאש
במידה ואתם מצלמים על מצב אוטומטי במצלמה, סביר להניח שהפלאש האוטומטי דלוק אף הוא. מכיוון שאנו מעוניינים לצמצם ככל שניתן את התאורה על הפרונט של האובייקט, יהיה עלינו לכבות את הפלאש. ישנה טכניקה של צילום צלליות בעזרת הפלאש ואף ללא תאורת רקע, אך זוהי טכניקה מתקדמת עליה אכתוב בעתיד.

צילום במצב אוטומטי
רוב המצלמות הדיגיטליות מסוגלות למדוד את כמות האור באופן אוטומטי ברמה גבוהה, המאפשרת חשיפת כל חלקי התמונה בתאורה נכונה ובכך נמנעים מצבים של חשיפת יתר או תת-חשיפה. הבעיה עם יכולת זאת היא שרוב הסיכויים שהמצלמה תאיר את האובייקט במקום להשאיר אותו בתת חשיפה כפי שרצינו, מה שימנע מהאובייקט להופיע כצללית. הפתרון? רוב המצלמות (במצב אוטומטי) מבצעות את מדידת האור שלהן בו בעת שהן נועלות את הפוקוס – בחצי לחיצה על כפתור הצילום. לכן, הפנו את המצלמה שלכם לאיזור המואר והבהיר ביותר שברקע התמונה ולחצו על כפתור הצילום עד חצי הדרך מבלי לשחררו. כעת, הפנו את המצלמה בחזרה לקומפוזיציה אותה אתם מעוניינים לצלם וסיימו את הלחיצה עד צילום התמונה. ברוב המצלמות, פעולה זו תסתיים בתמונת צללית. במצלמות מתקדמות יותר ישנן אפשרויות מדידת אור נוספות המאפשרות מדידת אור מנקודה מסויימת בלבד ולא מכמה נקודות בו זמנית, דבר המקל מאוד על צילום צלליות.

צילום במצב ידני
במידה וצילום במצב אוטומטי לא אפשר לכם להשיג את התוצאות הרצויות, וברשותכם מצלמה המאפשרת הגדרה ידנית של מהירות תריס וצמצם, נסו צילום במצב ידני. דרך נוחה ומומלצת להתחיל בשימוש במצב הידני היא דווקא להתחיל משימוש במצב אוטומטי ולעקוב אחר הגדרות החשיפה (צמצם ותריס) בהן משתמשת המצלמה. במידה ובמצב אוטומטי האובייקט היה מואר מידי וברצונכם להחשיכו, התחילו בהגדרות החשיפה אותן בחרה המצלמה והאיצו את מהירות התריס ו/או הגדירו ערך מפתח צמצם גדול. המשיכו כך עד להשגת ההצללה הרצויה. טכניקה מתקדמת יותר לצילום צלליות במצב ידני היא טכניקת המסגור (bracketing).

מיקוד האובייקט
בצילום צלליות נרצה ברוב הפעמים להקפיד על חדות האובייקט המוצלל, פעולה שיכולה להתגלות כקשה במיוחד במידה ואנו מצלמים במצב צילום אוטומטי. כאמור, חצי לחיצה במצב אוטומטי לא רק תבצע מדידת אור אלא גם מיקוד על הנקודה אליה המצלמה מכוונת, מה שאומר שהאובייקט אותו הצללנו אינו נקודת הפוקוס. בכדי לפתור בעיה זו ישנן 2 אפשרויות. האחת, היא שימוש בפוקוס ידני, באם יש, ע"י מיקוד ידני של העדשה על האובייקט לפני הזזת המצלמה לנקודה מוארת ובהירה בכדי למדוד את האור. השנייה היא שימוש במפתח הצמצם בכדי להרחיב את עומק השדה ע"י הגדרת ערך מפתח צמצם גדול (פתח צמצם קטן) שיאפשר חדות ברוב חלקי התמונה, בחזית וברקע.

בעוד שתמונת צללית בה האובייקט מושחר ובולט מעל הרקע יכולה להיות בעלת עניין רב, זכרו כי לכל כלל יש יוצא מין הכלל ולכן התנסו גם באפשרות של הצללת חלק מהאובייקט ולאו דווקא את כולו. התנסו בטכניקות השונות, בתאורות שונות ובמקומות שונים וכמו תמיד, אשמח לצפות בתוצאות שלכם!


6 תגובות למאמר “כיצד לצלם צלליות (סילואט)”

  1. Saritut:

    היי
    הגעתי לאתרך דרך חיפוש בגוגל ואני חייבת לציין שלא נתקלתי באתרי לימוד צילום טובים דיים.
    האתר, או שמא ניתן לומר – הבלוג, שהרשים אותי ביותר היה האתר שלך.
    שאפו על התמונות, המדריכים ועל ההשקעה.
    אשמח אם תוכל לצרף גם מדריכים קצרים לפוטושופ ודוגמאות לתמונות שצילמת עם עריכת התמונה.
    בהחלט נכנס למועדפים 🙂

  2. ליאור אילוז:

    שרית, תודה רבה על תגובתך המעודדת! אלו תגובות כמו שלך המחזקות אותי להמשיך ולכתוב מדריכים רבים! 🙂 מדריכי פוטושופ תוכלי למצוא גם בקטגוריות האתר וכמובן שאם יש לך שאלות תוכלי תמיד לבקר בפורום או לשלוח לי. שוב תודה, ליאור.

  3. טובה:

    כתבה מעניינת ביותר….אתר מקסים ומחכים….ישר כח!

  4. ליאור אילוז:

    טובה, שמח שנהנת 🙂 תודה רבה!

  5. גילה:

    יופי של מאמר.
    כתוב בצורה ברורה, נקיה ומובנת.

  6. ינאי:

    כמו כולם פה אני חייב להודות לך על השירות שאתה מספק כאן והשיתוף של הידע שצברת! אני עדיין בחיתולים בכל מה שנוגע לצילום אבל אין ספק שהמדריכים שלך מכוונים אותי לדרך הנכונה

טראקבקים

מה דעתך?.




להטמעת תמונה בתגובתך, לחץ כאן. (מידע נוסף)


תקריב
תקריב דף הבית | אודות | יצירת קשר | עדכונים | תנאי שימוש
נושאים טכניקות צילום | כיצד לצלם | מערכת המצלמה | מיקרו סטוק | מצלמות ואביזרים | פוטושופ ועיבוד תמונה | הטיפים שלכם | צילום | קומפוזיציה | תמונות
פרוייקטים מיקרו סטוק | רכישת עדשת DSLR | פרוייקט חשיפה

שותפים: BeatDreams | תחרות צילום | מברשות לפוטושופ | רואה חשבון