צילום מפלים, אומנות המים הדיגיטלית

מפל מיםמפלי מים מניבים לנו הצלמים אפשרויות צילום מרהיבות ומאתגרות. המקום עצמו מיוחד ביופיו, ישנם הרבה מצבי תאורה והם זורמים – המים נעים במהירות מה שמאפשר לנו תמונה דינמית יותר.
בכל פעם שצלם עומד מול אובייקט בתנועה, יש לו שתי אפשרויות. האחת היא הקפאת התנועה ע"י שימוש במהירות תריס גבוהה והשנייה היא, כמובן, לכידת והעצמת התנועה בתמונה ע"י שימוש במהירות תריס איטית שתמרח את תנועת האובייקט (ובמקרה זה, זרימת המים).
כשזה נוגע לצילום מפלי מים, רוב הצלמים בוחרים באפשרות השנייה ומאפשרים למים להמרח בתמונה. כיצד הם עושים זאת?

תמונה לדוגמא – לפני שאתם מתחילים בהתנסות, העבירו את המצלמה שלכם למצב אוטומטי, כבו את הפלאש וצלמו את המפל. בזמן הצילום, שימו לב להגדרות החשיפה (תריס וצמצם) אותן בחרה המצלמה. ההגיון הוא שהמצלמה תבחר הגדרות שיקפיאו את תנועת המים. תמונה זו תוכל לשמש אותכם בסיום כתמונת יחוס והשוואה לשאר התמונות שלכם ולהגדרות ערכי החשיפה שבחרתם בכל אחת מהן.

מצב צילום – TV (לחץ כאן למידע על מצבי הצילום השונים)
העבירו למצב עדיפות תריס במצלמה שלכם, לרוב מסומן ע"י האותיות TV. מצב זה יעניק לכם שליטה על מהירות התריס ויאפשר למצלמה למדוד באופן אוטומטי את פתח הצמצם הדרוש למהירות התריס שבחרתם. לרוב, תרצו להגדיר מהירות תריס של שנייה עד 2 שניות (תלוי בכמות האור).

חצובה – צילום בזמן חשיפה ארוך יחסית באור יום מצריך יציבות מלאה של המצלמה, בזמן שהתריס פתוח במשך שנייה או שתיים, ולכן תצטרכו חצובה. במידה ואין ברשותכם חצובה, חפשו דרכים אחרות ליצר יציבות למצלמה, המנעו לחלוטין מלהניח את המצלמה על סלעים רטובים!

חשיפה נכונה
מפלמצלמה, חצובה, הגדרת מהירות התריס והתוצאה מדהימה, זהו, נשמע קל לא? לא. לצערנו, צילום מפלי מים כלל אינו פשוט ברוב המקרים.
הבעיה נוצרת מהעובדה שאנו מאריכים את הזמן בו התריס פתוח ובכך אנו מגדילים את כמות האור הנכנסת למצלמה, ואלא אם כן התמזל מזלכם וזהו יום מעונן וחשוך, התמונה תהיה מוארת מידי עד כדי חשיפת יתר.
כיצד מתמודדים עם בעית התאורה? ישנן כמה אפשרויות אותן תוכלו לבצע בכדי להקטין את כמות האור הנכנסת למצלמה.

תזמון – בחרו את הזמן הנכון במהלך היום לצילום תמונות מפלי המים שלכם ובכך תאפשרו לעצמכם שימוש בזמני חשיפה ארוכים, אפילו יותר מ 2 שניות. צילום בזמן הזריחה והשקיעה (שעות הזהב) הוא אפשרות טובה שכן כמות האור קטנה יותר. כמו כן, צילום בימים מעוננים עדיף בהרבה על פני צילום בימים בהירים.

פילטרים (מסננים) – שימוש בפילטר המקטין את כמות האור הנכנסת למצלמה יכול לעזור עד מאוד. פילטר Polarizing או פילטר Neutral Density יקטינו בהרבה את כמות האור וישמשו כמו משקפי שמש לעדשה שלכם. בכך תוכלו לא רק לצלם באור יום, אלא אפילו להאריך את זמן החשיפה.

עדיפות צמצם – במידה ולמרות שהתאורה יחסית חשוכה אינכם מצליחים עדיין לקבל חשיפה טובה, אופציה נוספת להקטנת האור היא דווקא שימוש במצב הצילום AV – שיעניק לכם שליטה על ערך הצמצם וישאיר את מהירות התריס להגדרה אוטומטית של המצלמה. במקרה כזה, נבחר את ערך הצמצם הקטן ביותר (פתח הצמצם יהיה קטן ומעט אור יכנס), בדר"כ נע בין f/22 לבין f/36. התוצאה תהיה שהמצלמה תבחר מהירות תריס ארוכה באופן אוטומטי בכדי להתאים לפתח הצמצם הקטן ובכך תאפשר גם מחירת זרימת המים וגם תמנע את חשיפת היתר. כמובן שהשפעה נוספת לכך שתבחרו ערך צמצם קטן היא עומק שדה רחב יותר, ולכן יהיה עליכם לשים לב לכך.

רגישות – ערך ISO נמוךבחירת ערך ISO נמוך תיצור מצב בו חיישן המצלמה יהיה פחות רגיש לאור, מה שיצריך מהתריס להיות פתוח זמן ארוך יותר (בכדי ללכוד יותר אור). יתרון נוסף לערך ISO נמוך הוא נקיון התמונה מגרעון ("רעש", Noise) ובכך הענקת חדות לפרטי התמונה.

טיפים נוספים
מפל וקשתכמובן שמציאת החשיפה הנכונה היא רק חלק מהמשוואה, ולכן הנה כמה טיפים נוספים שיעזרו לכם בצילום מפלי מים.

מסגור (Bracketing) – חלק מהמצלמות מסוגלות לבצע זאת אוטומטית, וחלקן לא, בכל מקרה, המסגור הוא צילום של אותה הקומפוזיציה בהגדרות חשיפה שונות – מהירויות תריס שונות וערכי צמצם שונים. ביצוע פעולה זאת יעניק לכם סדרת תמונות של הקומפוזיציה הרצויה במצבים שונים, עומק שדה שונה, מריחת זרם המים או הקפאתו וכדומה.

קומפוזיציה – ניתן לצלם מפל מים בדרכים רבות, מהמון מקומות שונים וזוויות צילום שונות, ממרחקים שונים. הגיעו למקום והמנעו מלצלם במקום הראשון בו עמדתם. הסתובבו מסביב, חפשו זוויות שונות, שימו לב לתאורה בכל מקום ובחרו את הנקודה המחמיאה ביותר למפל.

סדר וניקיון – מעבר לעובדה שעליכם לשמור על ניקיון המקום והטבע, בהגיעכם למקום מומלץ לסרוק את המקום לכל עצם שעלול להפריע לתמונה שלכם, בעיקר אשפה. חשוב לשים לב גם לסלעים, עלים ועצים שעלולים למשוך את עיני הצופה מהמפל המרהיב.

מהירות תריס גבוהה – היופי שבצילום מפל מים במהירות תריס איטית גורם לצלמים רבים להתמכר לסגנון הצילום הזה בלבד עד שהם פשוט שוכחים את היופי שבצילום מפל מים במהירות תריס גבוהה. צילום במהירות תריס גבוהה עד כדי הקפאת תנועת המים יכול ליצור הזדמנויות רבות ומגוונות לתמונות מיוחדות, לדוגמא – טיפות המים הרבות שמתעופפות מעוצמת פגיעת המפל במים יוצרות מין ערפל כבד העניק ערך מוסף למפל המים.

צילום מפלי מים אינו דבר פשוט ולכן יש להתנסות הרבה עד השגת התוצאה הרצוייה, כמובן שאם לא הצלחתם, לפחות נהניתם מתצוגת טבע מרהיבה 🙂


5 תגובות למאמר “צילום מפלים, אומנות המים הדיגיטלית”

  1. Juice:

    היי אני Juice מהפורום הזה אי שם..
    אוהב את הכתיבה הזו שלך.
    נגעת בכל הנקודות החשובות בצילום מסוג כזה יפה מאוד.
    וגם ההארה בסוף נכונה מאוד.
    רציתי גם לומר לך שהתגובה שלך בפורום הייתה במקום ואני מסכים איתה.
    אני גם בעניין של רצון לשפר את אותו פורום ולהעלות אותו למעלה.
    נשלחה אליך הודעה פרטית גם אז אני מקווה שתקרא.
    בכל מקרה אני מקווה שלא עברתי כאן על חוק מסויים נמנעתי מלומר את שם הפורום ומקווה שתבין.

  2. ליאור אילוז:

    אין חוקים אצלי, מדינה דמוקרטית, כל אחד יכול לכתוב את דעתו ולכן אני גם מאפשר לאנשים לומר מה שהם רוצים וחושבים וגם לדרג את המאמרים בציון שהם רוצים. לא כל אחד חייב לאהוב מה שיש לי לומר.
    אני מודה לך מאוד על התגובה ועל האיכפתיות.

  3. פולי:

    ליאור, תודה רבה על המאמר,נהנתי מאוד,ובכלל כמו שכבר ציינתי כבר מקודם.
    כל האתר שלך מעולה!

  4. ליאור אילוז:

    פולי,

    תודה רבה 🙂
    שמח שנהנת!

    ליאור

טראקבקים

  1. מבוא למהירות תריס - Shutter | תקריב

מה דעתך?.




להטמעת תמונה בתגובתך, לחץ כאן. (מידע נוסף)


תקריב
תקריב דף הבית | אודות | יצירת קשר | עדכונים | תנאי שימוש
נושאים טכניקות צילום | כיצד לצלם | מערכת המצלמה | מיקרו סטוק | מצלמות ואביזרים | פוטושופ ועיבוד תמונה | הטיפים שלכם | צילום | קומפוזיציה | תמונות
פרוייקטים מיקרו סטוק | רכישת עדשת DSLR | פרוייקט חשיפה

שותפים: BeatDreams | תחרות צילום | מברשות לפוטושופ | רואה חשבון